Sluiten

Kijk eens naar het rapport hierboven, waar let je het eerste op? Juist ja… 

Ook al denken we nog zo slim te zijn, het brein is van oorsprong als het erop aankomt vrij dom. Ik heb het hier over ons reptielenbrein. Het kent van oudsher maar drie mogelijkheden bij iets wat ‘gevaarlijk’ lijkt: Vechten, vluchten of verstarren.

In het onderwijs helpen we als leerkrachten dat domme brein onbewust vaak een handje. Door elke keer de leerlingen na hun werk te wijzen op fouten in hun gemaakte werk denken we dat we kinderen op het juiste spoor zetten. Een ‘gevaarlijke’ gedachte. Want is dit nou wel waar?

Door te veel, en veel te vaak gericht te zijn op wat nog niet goed gaat en kinderen te laten zien met rode strepen wat fout is, vertellen we dit: ‘Je kunt dit niet’. De rode pennenstrepen zijn het signaal om dit letterlijk en figuurlijk te onderstrepen. Rood is zelfs van oudsher de kleur van gevaar. Het is ‘gevaarlijk’ om fouten te maken. Daar zijn we zelf mee opgegroeid (zeg eens eerlijk, maak jij graag fouten? Ik heb er zelf zowel in mijn persoonlijke als in mijn werkende leven best veel gemaakt en uit ervaring kan ik zeggen; Nee… maar i am human after all;-)) en we geven deze boodschap in onze onderwijswereld massaal door. Goedbedoeld natuurlijk, dat wel. Maar drie keer raden welk brein hiermee aangesproken wordt. Dat bedoel ik.

Hoe vaak merkte ik het als juf, dat sommige kinderen verstarden bij de teruggave van hun spellingstoets. Ik wilde mijn leerlingen goedbedoeld bewust maken van wat ze nog te leren hadden. Maar eerlijk toegegeven: Bij sommigen werd wel erg onderstreept wat ze niet konden. Ook al deden ze nog zo hun best, rood was genadeloos.

Zeg nou zelf lieve juf/meester, wanneer werk jij nou zlef het best? Wanneer je je ontspannen voelt en door fijne collega’s omgeven die je zien met je mogelijkheden en talenten of in een omgeving waarbij er vooral gelet wordt op je fouten? (weet je wel die mensen met afvinklijstjes achter in de klas)

Wat je aandacht geeft groeit… soms echt de verkeerde kant op.

Want in welke context zou jij je meer verstoppen, verdedigen of meer in de vecht/vluchthouding komen en in welke omgeving zou je ontspannen kunnen werken met je plussen (en tenslotte misschien wel uit jezelf graag willen werken aan je minnen). Het ene werkt angstdenken in de hand en de andere een meer ontspannen staat van zijn en van daaruit kun je veel bewuster denken. 

Natuurlijk ontkom je niet helemaal aan het eerste, kinderen (en leerkrachten) zullen vroeg of laat ook mogen en moeten weten wat ze fout doen. En ook daar kunnen we volgens mij meer ontspannen mee omgaan. Want waar leert eenieder het meest van? Ja, van fouten dus. Ik hoor mijzelf als juf nog zeggen; ‘Van fouten kun je leren’. Ondertussen blijf ik mijzelf dit ook vertellen. Maar daarnaast is het zo verschrikkelijk belangrijk om hen te laten zien wat goed gaat, waarin ze talentvol zijn. Dat is wat positieve educatie bewerkstelligt, het richt zich op wat goed gaat en op datgene wat energie geeft. En vanuit dit inzicht geef ik zo graag mijn TOP!-trainingen gericht op aandacht geven aan schoolbrede en individuele talent ontwikkelings trainingen.

Weet je wat er bij dat laatste gebeurt? Het reptielenbrein achter in ons hoofd ontspant zich en een ander brein krijgt wat meer de ruimte. Het bewuste brein staat meer open om te leren en de prefrontale cortex voelt zich zelfs aangesproken. Dat stukje hoogbewuste brein werkt vanuit intrinsieke motivatie, het willen leren, meta-cognitie, beter willen worden in een bepaalde vaardigheid. Niet van buitenaf opgelegd, maar gewoon van binnenuit. Dat superslimme brein werkt ook nog eens vanuit bewuste keuzes.

Om van dit oude denken vanuit angst, het aloude afrekenmodel naar het nieuwe denken te komen zullen we in ons onderwijssysteem onze patronen moeten doorbreken. Dat is eng voor het reptielenbrein, die behoefte heeft aan contrôle, maar zo ontzettend van waarde voor het nieuwe leren, het nieuwe lesgeven. 

Werken, leren en leven vanuit talent wérkt zoveel beter.

Ik werk hier met teams, leerlingen en individuele klanten zo graag aan, dat ik de focus van Bureau Anders Wijs inmiddels verleg, Dit doe ik vanuit mijn hart én bewuste brein. Zo maken we samen hét verschil.

Dan gaan we samen van het ‘oude’ functioneren naar floreren.

Ben je bestuurder, directeur of wil je graag persoonlijk groeien, dan ben je welkom om vrijblijvend contact te leggen met mij om te kijken of ik de verschilmaker voor jou kan zijn met mijn TOP!-trainingen.

Jellie de Jong

Bureau Anders Wijs

06-30707746

info@anders-wijs.nl