Sluiten

10 Anders Wijze tips om te onthouden!

10 tips om informatie langdurig te onthouden, een opfrissertje voor na de Corona-tijd thuis.

 

De Corona-lock down is voor veel basisschoolleerlingen en V.O. leerlingen (bijna) weer voorbij! De tijd om naast het thuishuiswerk, urenlang te spelen en te luieren is daarmee over… Hoog tijd om je eigen brein weer optimaal in beweging te brengen. Of het brein van je kind een handje te helpen….

 

Maar… hoe zorg je dat je jouw puber/kinder/eigen brein van ‘heerlijk in de luie stand'(met een korreltje zout hoor…), weer actief aan het werk zet en die belangrijke weetjes, woorden, formules laat onthouden.

 

 

Wanneer je jouw (tiener) zijn/haar brein weer een beetje wilt activeren zijn hier 10 Anders Wijze tips die werken! 

1. Gebruik muziek, rijm of ritme om informatie beter te onthouden. Het is niet voor niets dat je muzieknummers snel en uit je hoofd kent en mee kunt zingen.

 

2. Neem regelmatig pauze tijdens intensieve breinactiviteiten zoals informatie leren onthouden, regel is om de drie kwartier. En die pauze is niet digitaal in te vullen: loop een eindje in de frisse lucht, drink even in een andere ruimte een kop thee. 5 a 10 minuten is genoeg, dan kan je brein weer nieuwe info opnemen. En werk liever elke dag kort en krachtig met de nieuwe informatie, dan zo nu en dan heel lang.

3. Je brein is gek op beelden. Maak daar zoveel mogelijk gebruik van door zo vaak mogelijk een film in je hoofd af te spelen over de informatie waar je mee werkt.

4. Hoe meer zintuigen we tegelijkertijd betrekken wanneer we bezig zijn met onthouden, des te beter onthoudt je brein de informatie. Dus niet alleen is lezen (=zien), maar hoor het ook -ofwel spreek het uit-, voel het, proef het en ruik het ook! Gebruik zoveel mogelijk zintuigen tegelijkertijd, zo vaak mogelijk! Wedden dat je brein zich deze informatie blijvend herinnert?

5. Wanneer je studiemateriaal/ vakliteratuur bestudeert; Hardop lezen bij belangrijke stukken informatie is bevorderlijk aangezien je brein de neiging heeft je eigen stem goed te onthouden. Hardop zingen mag natuurlijk ook!

6. Gebruik zo mogelijk structuur om je informatie te ordenen. Combineer dit zoveel mogelijk met je creativiteit. Het gebruik van de conceptmap, zoals ik die tijdens mijn trainingen leren-leren als belangrijke tool aanbied, is hier een prachtig voorbeeld van.

7. Fantaseer over en met de informatie die je tot je aan het nemen bent. Fantaseren is een manier om interne beelden te maken en zoals je al weet is je brein gek op beelden.

8.Wissel zoveel mogelijk de activiteit in je linkerhersenhelft en je rechterhersenhelft af. Door afwisseling van activiteit in je hersenhelften en deze ook samen te gebruiken wordt je brein meer geactiveerd. Wissel structuur eens af met creativiteit, wissel woorden af met beelden, gebruik kleur en wees creatief in het bijzonder, gek of vreemd maken van de info, hoe gekker hoe beter, want dan onthoudt je brein het graag voor altijd!

9.Werk zoveel mogelijk met doelstellingen. Hak grote doelen op in kleine stukjes. Je brein houdt van focus. Ergens naar toe werken werkt ook bijzonder stimulerend op het vermogen van je brein informatie op te nemen. Enne, beloon jezelf op passende wijze als je weer een groot doel hebt behaald, je brein is gek op beloningen… En als leuke bijkomstigheid; het wil de volgende keer graag weer die Pavlov-reactie…. Dus staat je brein de volgende keer klaar om weer een duidelijk doel te gaan behalen….

10.Ezelsbruggetjes ofwel associëren verbindt informatie in je brein. Hoe meer je associeert-informatie aan elkaar koppelt- des te meer de informatie in je brein zich verbindt met andere al bestaande informatie en des te beter je het gaat onthouden. In mijn Bureau Anders Wijs leer ik jeugd en volwassenen deze en veel meer bijzondere associatieve tools om te gebruiken tijdens mijn workshops leren-leren.

 

Tenslotte: Zorg voor een rustige en plezierige omgeving wanneer je veel met nieuwe informatie moet werken. Ruim zoveel mogelijk op wat je niet nodig hebt. Orde, schoonheid zorgt voor rust en ontspanning van het brein. En dat zorgt weer voor plek in je hoofd om nieuwe info op te nemen.

Heel veel succes en werkplezier!

Jellie de Roos(- de Jong)

Bureau Anders Wijs

Ps: Wil je graag dat jouw kind in het basis- en voortgezet onderwijs geholpen wordt met individuele of groepsperen-leren trainingen, bijles of huiswerkbegeleiding? Vraag vrijblijvend naar informatie via info@anders-wijs.nl

Ook wanneer je als coach/leerkracht een dagtraining wilt, welkom. Ik houd regelmatig een trainingsdag voor individuele leerkrachten en lerarenteams.